Opening nieuwe tentoonstelling 'Krantenstrips' The First Influencers'

De tentoonstelling 'Krantenstrips' The First Influencers' is op donderdag 30 mei feestelijk geopend door stripauteur Peter de Wit en acteur/schrijver Ger Apeldoorn.

Peter de Wit is bekend van krantenstrips Sigmund en S1ngle. Hij is een grote krantenstripfan en hield een geanimeerd openingswoord na een inleiding door MoCA-oprichter Arie Korbee die de aanwezigen verklapte dat er ook bij deze tentoonstelling zeer bijzondere en zeldzame originelen te zien zijn.

In het voorwoord van de tentoonstellingscatalogus omschreef Peter: “De gouden tijd is voorbij. Kranten hebben het moeilijk en strips worden steeds kleiner afgedrukt. Maar krantenstrips zijn nog steeds belangrijk. Ik hoor vaak van lezers dat ze zo blij zijn om tussen het slechte nieuws, dat de kolommen vult, ook hun vertrouwde dagelijkse portie humor aan te treffen. Misschien zijn we in deze tijd wel belangrijker dan ooit”

Samen met Ger Apeldoorn verrichtte Peter de Wit de openingshandeling, waarbij de illustratie op de grote Artwand in het museum onthuld werd.
Vervolgens vertelde Ger aan de aanwezigen om vooral te genieten van zoveel de bijzondere originelen, van soms wel 125 jaar oud. Hij was als één van de samenstellers van deze 7e tentoonstelling trots om aan de hand van Amerikaanse originelen vanaf 1898 te kunnen laten zien hoe belangrijk krantenstrips waren en hoeveel invloed ze vanaf het eerste moment gehad hebben.

Theo van den Boogaard, die een groot bewonderaar is van de 'early influencers' was ook aanwezig. Hij ontmoette zijn collega-striptekenaar Floris Oudshoorn die met veel enthousiasme een mooie tekening voor Theo maakte.

Veel belangstellenden lieten de zojuist aangeschafte catalogus door Peter de Wit signeren, hetgeen hij met veel plezier deed.

Foto’s:
Wendy Weijers, Blik Op Noordwijk | Richard van Egmond | Edwin Jansen | MoCA