krantenstrips, the first influencers
krantenstrips, the first influencers
Het stripverhaal zoals we dat nu kennen ontstond aan het eind van de 19e eeuw in de Amerikaanse kranten.
Vaak in speciale bijlages de zogenaamde Sunday Comics. Meer dan een eeuw lang blijft dit het eerste item wat mensen in hun krant lezen.
eerste influencers
Deze fascinerende tentoonstelling werpt een uniek licht op de invloed van de Amerikaanse krantenstrips en alles wat daaruit voortkwam.
Er wordt getoond op welke manier strips en hun makers niet alleen vermaak boden, maar ook merchandise verkochten, reclame maakten, trends introduceerden en de kijk van hun lezers op de wereld bepaalden.
Kortom, hoe ze in feite de eerste influencers waren.
sunday-originelen
Aan de hand van de grootste collectie ooit in Nederland getoonde Sunday-originelen toont Krantenstrips, The First Influencers hoe stripmakers als Windsor McCay, Lyonel Feininger, Richard Outcault, Alex Raymond en Charles Schulz met hun kleurrijke, fantastische en maatschappelijk relevante strips de krant veroverden. Hoe stripmakers wereldberoemd werden, in een aantal gevallen zo rijk, dat ze nooit meer zelf iets hoefden te tekenen.
Hoe de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog de toon en de thematiek van de strippagina's bepaalden.
Hoe de syndicaten in de jaren vijftig en zestig probeerden de macht over te nemen door de karakters en hun merchandise centraal te stellen, in plaats van de makers. En hoe aan het eind van de jaren zestig een nieuwe generatie het roer overnam en ervoor zorgden dat de krantenstrip zijn sociale rol weer terugkreeg.
officiéle Nederlandse influencers
De overgang van het Amerika van toen, naar het Nederland van nu, wordt gemaakt door de acht Nederlandse stripmakers uit te lichten die momenteel de meest populaire krantenstrips maken.
Van Mark Retera (Dirk-Jan) en Gerben Valkema (Elsje) tot Jesse van Muylwijck (De Rechter) en het duo Hanco Kolk en Peter de Wit (S1ngle en Sigmund). Alle Nederlandse makers hebben aangegeven dat ze zich graag door hun 'eigen' krant laten interviewen. Hun figuren zijn nu tenslotte officiëel influencers!
Als je de unieke pagina's in levenden lijve wil zien, kom dan genieten in het MoCA.
Je kunt de luxe hardcover tentoonstellingscatalogus bestellen of zelfs een Limited Edition.